עו"ד סיוון כהן

ועדות שחרורים

בעולם המשפט הפלילי, ועדות שחרורים מהוות נקודת מפנה משמעותית בחייהם של אסירים רבים. כמי שמלווה אסירים בהליכים אלו, אני עדה לחשיבות הרבה של ועדות אלו ולהשפעתן על עתידם של מי שמבקשים הזדמנות שנייה. ועדות השחרורים פועלות מתוקף חוק שחרור על תנאי ממאסר, ותפקידן לבחון את האפשרות לשחרר אסירים לפני תום תקופת מאסרם המלאה. במאמר זה אפרט על תהליך קבלת ההחלטות שלהן, מערכת השיקולים המנחה אותו ואפשרויות הערעור הקיימות.
צריכים סיוע משפטי? צרו קשר עכשיו
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם האפשרי

במה אני יכולה לעזור לך?

ועדות שחרורים

על סמכותן של ועדות שחרורים לאסירים בישראל

ועדות השחרורים מוסמכות על פי חוק לדון בשחרורם המוקדם של אסירים שריצו לפחות שני שלישים מתקופת מאסרם. עם זאת, חשוב להבין כי לא כל אסיר זכאי אוטומטית לשחרור מוקדם. הוועדות בוחנות מגוון רחב של שיקולים לפני קבלת החלטה בעניינו של כל אסיר.

 

השפעת ועדות השחרורים על מערכת הענישה

ועדות השחרורים מהוות חלק בלתי נפרד ממערכת הענישה בישראל. הן מאפשרות גמישות מסוימת במערכת, ומהוות כלי חשוב בעידוד שיקומם של אסירים. עם זאת, חשוב להבין כי השחרור המוקדם אינו זכות אוטומטית, אלא הזדמנות הניתנת רק למי שהוכיח כי הוא ראוי לה.

מבנה ועדות השחרורים והרכבן

בישראל, ישנם שלושה סוגים עיקריים של ועדות שחרורים:

  1. ועדה רגילה
  2. ועדה מיוחדת
  3. ועדת קציבה

כל ועדה מורכבת מארבעה חברים, כאשר ההרכב משתנה בהתאם לסוג הוועדה. בראש כל ועדה עומד שופט, לצדו שני נציגי ציבור בעלי ניסיון בתחומים רלוונטיים, וקצין שב"ס ללא זכות הצבעה.

 

תהליך הדיון בוועדות השחרורים

כאשר אסיר מגיע לנקודה בה הוא זכאי לדיון בוועדת שחרורים, מתחיל תהליך מורכב.
הוועדה תבחן את התנהגותו של האסיר במהלך תקופת המאסר, את חומרת העבירה שביצע, את הסיכון שהוא עלול להוות לציבור אם ישוחרר, ואת סיכויי השיקום שלו.

ועדת שחרורים
שחרורים ועדה

השיקולים המנחים את ועדות השחרורים בתהליך קבלת ההחלטות

ועדות השחרורים שוקלות מגוון רחב של גורמים בבואן להחליט על שחרור מוקדם. בין היתר, הן בוחנות את מידת החרטה של האסיר, את השתלבותו בתוכניות שיקום בכלא, ואת התמיכה המשפחתית והחברתית שתעמוד לרשותו לאחר השחרור. חשוב להדגיש כי הוועדות מעניקות משקל רב לשאלת המסוכנות לציבור של האסיר.

 

זכויות האסיר בפני ועדת השחרורים

לאסירים יש זכויות מוגדרות בהליך בפני ועדת השחרורים. הם זכאים לייצוג משפטי, להציג את עמדתם בפני הוועדה, ולקבל החלטה מנומקת. כמו כן, במקרים מסוימים, יש אפשרות לערער על החלטת הוועדה.

 

ועדות שחרורים מיוחדות לאסירי עולם

עבור אסירי עולם, קיים הליך מיוחד בוועדות השחרורים. ועדות אלו דנות באפשרות להמליץ לנשיא המדינה על קציבת עונשם של אסירי עולם. זהו תהליך מורכב ורגיש במיוחד, המחייב בחינה מעמיקה של כל מקרה.

תפקיד ועדות השחרורים בשחרור מטעמים רפואיים

ועדות השחרורים ממלאות תפקיד חשוב גם בשחרור אסירים מטעמים רפואיים. במקרים בהם מצבו הבריאותי של האסיר מחייב זאת, הוועדה יכולה להמליץ על שחרור מוקדם. זהו נושא רגיש המחייב איזון בין שיקולי בריאות לבין שיקולי ביטחון הציבור.

 

השפעת החלטות ועדות השחרורים על שיקום אסירים

החלטות ועדות השחרורים יכולות להוות תמריץ משמעותי לשיקומם של אסירים. האפשרות לשחרור מוקדם מעודדת אסירים רבים להשתתף בתוכניות שיקום, לשפר את התנהגותם, ולהיערך לחיים נורמטיביים מחוץ לכותלי הכלא.

תנאי השחרור והפיקוח לאחר השחרור

כאשר ועדת שחרורים מחליטה לשחרר אסיר, היא קובעת תנאים לשחרור. עליכם להבין כי תנאים אלו אינם בגדר המלצות בלבד, אלא תנאים מחייבים, שהפרתם עלולה להוביל לביטול השחרור המוקדם ולהחזרה למאסר.

 

זכות הקורבנות להביע עמדה בפני ועדות השחרורים

גם לקורבנות העבירה יש זכות להשמיע את קולם בפני ועדות השחרורים. זוהי זכות חשובה המאפשרת לוועדה לקבל תמונה מלאה יותר לפני קבלת החלטתה.

 

אתגרים וביקורת על מערכת ועדות השחרורים

למרות חשיבותן, מערכת ועדות השחרורים אינה חפה מביקורת. ישנם הטוענים כי הוועדות לעיתים שמרניות מדי, בעוד אחרים סבורים כי הן מקלות מדי. כמשפטנית בתחום הפלילי, אני סבורה כי האתגר העיקרי הוא למצוא את האיזון הנכון בין הצורך בשיקום אסירים לבין חובת ההגנה על הציבור.

 

הליך הערעור על החלטות ועדות השחרורים

במקרה של אי הסכמה עם החלטת ועדת השחרורים, קיימת אפשרות לערער עליה. אולם הליך הערעור מוגבל בזמן ומחייב הכנה מדוקדקת. זהו שלב קריטי שבו ליווי משפטי מקצועי יכול לעשות את ההבדל.

 

לסיכום

ועדות השחרורים ממלאות תפקיד מכריע במערכת המשפט הפלילי בישראל. הן מאזנות בין הצורך בענישה לבין האפשרות לשיקום ולמתן הזדמנות שנייה. כמי שמלווה אסירים ומשפחותיהם בהליכים אלו, אני מבינה את המורכבות והרגישות של התהליך.

בכל הנוגע לייצוג בפני ועדות שחרורים, חשוב שתבינו את היתרונות של פנייה למשרד עורכי דין מנוסה כמו שלי. עם למעלה מ-15 שנות ניסיון בתחום, אני מציעה ייעוץ אישי וליווי צמוד לאורך כל ההליך. המשרד שלי מתחייב לשקיפות מלאה ומענה מהיר לכל שאלה או בעיה. כבעלת שני תארים במשפטים וכמרצה לעורכי דין פליליים, אני מביאה ידע רב וניסיון מעשי עשיר לכל תיק.

אם אתם או יקיריכם עומדים בפני הליך בוועדת שחרורים, אני מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדי לייעוץ ראשוני ולגלות כיצד נוכל לסייע לכם.

ועדת שחרורים מהכלא
אודות סיוון כהן
סיוון כהן
סיוון כהן

אודות עו"ד סיוון כהן

היי, אני סיוון כהן, עורכת הדין הפלילית שתמיד תהיה שם לצידך! נעים להכיר 🙂

בוגרת הפקולטה היוקרתית למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, שם עשיתי תואר ראשון במשפטים LL.B. ותואר שני בהצטיינות.

התחלתי לעסוק בתחום המשפט הפלילי עוד כשהייתי סטודנטית במסגרת עבודתי במשרדו של עוה"ד אבי חימי; ואף עשיתי השתלמות בתחום הענישה הפלילית הבינלאומית במסגרת תוכנית לימודית באוניברסיטה האוסטרלית "מונש" (Monash Universty).

את ההתמחות שלי עשיתי במשרדי הסנגוריה הציבורית (מחוז ת"א-מרכז) ולאחר מכן חזרתי לעבוד במשרדו של עוה"ד אבי חימי עד שפתחתי את המשרד שלי.

אז ברוכים הבאים לאתר שלי, אני מחכה לשיחה מכם!

בזמן שתתקשרו אליי, תוכלו להמשיך לקרוא עליי כאן >>>

המלצות

לקוחות מספרים

צריכים סיוע משפטי? צרו קשר עכשיו
השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם האפשרי
שאלות ותשובות

שאלות ותשובות
שאני נשאלת הרבה

מהו תפקידן של ועדות השחרורים במערכת המשפט הפלילי?
ועדות השחרורים דנות באפשרות לשחרור מוקדם של אסירים שריצו לפחות שני שלישים מתקופת מאסרם. הן שוקלות שיקולים כמו התנהגות האסיר בכלא, סיכויי השיקום שלו ורמת הסיכון שהוא מהווה לציבור, ומטרתן היא לאזן בין מתן הזדמנות לשיקום לבין הגנה על ביטחון הציבור.
בישראל פועלים שלושה סוגי ועדות שחרורים: ועדה רגילה, ועדה מיוחדת, ו"ועדת קציבה" עבור אסירי עולם. כל אחת מהן עוסקת במקרים ספציפיים – ועדה רגילה מטפלת ברוב המקרים, ועדה מיוחדת דנה במקרים מורכבים יותר, ו"ועדת קציבה" ממליצה לנשיא המדינה על קציבת עונש.
אסיר זכאי לייצוג משפטי בדיון בוועדת שחרורים, להציג את עמדתו בפני הוועדה ולקבל החלטה מנומקת. כמו כן, במקרים מסוימים יש לו זכות לערער על החלטת הוועדה, בתנאי שהערעור מוגש במסגרת הזמן שנקבע בחוק.
ניתן לערער על החלטת ועדת שחרורים באמצעות פנייה לבית המשפט המחוזי. הערעור צריך להתבסס על נימוקים משפטיים או עובדתיים שמצדיקים את השינוי בהחלטה. מאחר שמדובר בהליך מורכב ומוגבל בזמן, חשוב להיעזר בעורך דין מנוסה שיכין את הטיעונים בצורה יסודית.

מאמרים ומידע מקצועי בנושא

על פי סעיף 3 לחוק שחרור על תנאי ממאסר, רשאיות ועדות שחרורים מיוחדות לשחרר את האסיר על תנאי, בהתאם לבקשתו (למעט אסיר עולם המרצה תקופת

לכל אסיר, למעט אסיר עולם, עומדת הזכות להגיש בקשה לשחרור על תנאי ממאסר, זאת בתנאי ושתקופת המאסר היא מעל לשישה חודשים, ולאחר שהאסיר ריצה לכל

לכל אסיר זכות יסוד לעמוד בפני ועדת שחרורים אשר תדון בשחרורו המוקדם מהכלא. ועדת השחרורים פועלת מכוח חוק שחרור ממאסר על תנאי התשס"א – 2001

חוק שחרור על-תנאי ממאסר משנת התשס"א-2001 קובע כי כל אסיר הנושא בעונש של מאסר לתקופה של מעל לשישה חודשים, ושריצה בפועל שני שלישים לפחות מתקופת

החוק שחרור על תנאי ממאסר קובע שלכל אסיר עומדת הזכות להגיש בקשה לשחרור מוקדם בפני ועדת שחרורים, כשהשיקול המרכזי שמנחה את ועדות השחרורים למיניהן נוגע

ועדות שחרורים הן הגוף המחליט בנוגע לשחרור על תנאי ממאסר, לרבות שחרור אסירים מטעמים רפואיים. החוק לשחרור על-תנאי ממאסר מסדיר את תנאי הסף לשחרורו של

צריכים סיוע משפטי?
צרו קשר כבר עכשיו או השאירו פרטים ונחזר אליכם

הזינו את הטלפון לשיחה בוואטסאפ