תאונות הדרכים הפכו, לצערנו, כבר מזמן לתופעה המסווגת כמכת מדינה, אך על אף שכיחותן הגבוהה, מסתבר שרבים אינם יודעים כיצד יש לנהוג בתרחישים מסוג זה. בכל מקרה שבו נפגעתם, רחמנא ליצלן, בתאונת דרכים, חשוב להקפיד על כמה כללים בסיסיים, ולפנות מוקדם ככל שניתן לעורך דין תאונות דרכים, על מנת להבטיח שתקבלו את מלוא הפיצויים להם אתם זכאים על פי חוק.
עו"ד סיוון כהן – עורך דין לתעבורה המתמחה בתחום המשפט הפלילי, המשפט המנהלי ודיני התעבורה, מסבירה שהחוק לפיצויים עבור נפגעי תאונת דרכים קובע מספר קריטריונים, שמי שעומד בהם, זכאי לפיצוי על פי חוק, בהם אלו הנפגעים בהיותם הולכי רגל, נהגים בכלי רכב המתנגשים בכלי רכב אחר, נהגים הנפגעים בתאונה עצמית או כאלו הנפגעים בהיותם נוסעים ברכב פרטי או תחבורה ציבורית.
לצלם ולתעד את התאונה עצמה, את נזקי הגוף ונזקי הרכב
בכל מקרה שבו מתרחשת תאונת דרכים, כדאי מאוד לצלם ולתעד את התאונה עצמה, את נזקי הגוף ונזקי הרכב, זאת, על מנת לאסוף מספיק עדויות שתמנענה מחברות הביטוח להעלות מצידן טענות לנזקים מזעריים, ובמקרים של נזקי גוף, חובה לדווח למשטרה על האירוע. החוק היבש קובע שאין חובת דיווח למשטרה בנסיבות שאין, לכאורה, נזקי גוף.
עם זאת, כל עורך דין תאונות דרכים ימליץ לגשת ולדווח על כך למשטרה, שכן, המציאות מלמדת שכמעט תמיד ישנן השלכות של נזקי גוף, ושחלקם בלתי נראים או עשויים להתפרץ גם ימים או שבועות ממועד התאונה, החל מזעזוע מוח ועד לצליפת שוט וקרע בקרנית העין. עורכת הדין סיוון כהן מוסיפה שגם אם הנפגע אינו מעוניין לפנות אל המיון, מומלץ שיפנה, לכל הפחות לקופת החולים, הן לצורך בדיקות והן לצורך הדיווח והרישום.
חשוב: לציין בפני כל אחד מהגורמים שנפגעתם בתאונת דרכים ולפרט כל מכאוב!
עצת זהב נוספת שכל עורך דין תאונות דרכים יעניק ללקוחותיו נוגעת לבדיקות הרפואיות שנערכות לאחר התאונה. בין אם מדובר בבדיקות רפואיות במסגרת של חדר מיון בבית החולים או במסגרת המרפאה שבקופת החולים, ובין אם מדובר ברופא מומחה, רופא משפחה ואפילו אחות, חשוב לשנן, לציין ולפרט בפני כל אחד מהגורמים הללו שנפגעתם בתאונת דרכים, תוך כדי תיאור מדויק של כל מכאוב, רגישות ומגבלה שהנכם חשים, לרבות מכאובים קהים ורפים.
הניסיון מלמד, שכבר אירעו מקרים שהתאפיינו בכאב רפוי וזניח בהשוואה לפגיעות אחרות במועד התאונה, ודווקא הם היו אלו שהניבו בסופו של דבר לנכות ופסיקת פיצויים בהתאם. מנגד, ניתן למנות גם מקרים שבהם לא התלוננו הנפגעים על מגבלות ומכאובים באיברים ספציפיים משום שסברו שמדובר בפגיעות זניחות, והיה צורך לאחר מכן בניהול מאבקים קשים, על מנת להוכיח שהמגבלות נובעות מהתאונה עצמה.
עורך דין תאונות דרכים: מעורבים בתאונת דרכים קשה ואו קטלנית?
שבתם מבילוי עם חברים? יצאתם ליום שגרתי נוסף בעבודה? אף אחד מאיתנו איננו יכול לשער בדמיונו שנסיעה תמימה תסתיים בנפגעים ואו במוות והזמנה לחקירת משטרה. בנסיבות הללו, מוטב להיוועץ בעורך דין תאונות דרכים מוקדם ככול שניתן. עורכת הדין סיוון כהן מציינת שתאונות דרכים מוגדרות כקטלניות במקרים שבהם נגרם נזק פיזי לאחד או יותר מהמעורבים.
ראוי להבהיר שבתאונות מסוג זה, ההתנהלות שונה מההתנהלות בתאונות המסתכמות בנזק לרכב בלבד, וכך גם לגבי יחסה של המערכת המשפטית בכול הקשור לתאונות הדרכים עם נפגעים. בעקבות הקטל בכבישים, בתי המשפט נוטים שלא להקל ראש אלא לנקוט במדיניות של יד קשה כלפי אלו שנמצאו אחראיים לתאונת הדרכים.
חומרת הענישה כנגזרת של חומרת הפגיעה
ככלל, הצורך בהיוועצות עם עורך דין תאונות דרכים עשוי לקבל משנה תוקף ככול שהפגיעה קשה יותר. כתב אישום כנגד הנהג הפוגע מושפע ישירות מחומרת הפגיעה, וככל שדרגת הפגיעה עולה בחומרתה, כך עתיד הנהג הפוגע לעונש חמור יותר, זאת במידה ויורשע. ענישת הנהג הפוגע מותנית בכמה שיקולים, בהם מידת האשמה, חומרת הנזק, נסיבות האירוע וכדומה.
במקרה של פגיעה קלה (דהיינו ללא חבלה של ממש בעבור הנפגע) בעקבות עבירה הנמנית ברשימת העבירות שבתוספת השנייה לפקודות התעבורה (כגון נהיגה בקלות ראש, אי ציות לתמרור עצור, נהיגה ברשלנות וכן הלאה), יפסול בית המשפט את רישיון הנהג הפוגע למשך תקופה בת שלושה חודשים לכול הפחות.
החל מפסילת רישיון למשך שנים רבות ועד למאסר בפועל
במידה מדובר בפגיעה המסווגת כ- "חבלה של ממש" ומלווה בנזקי גוף משמעותיים, רישיונו של הנהג הפוגע עתיד להיפסל לתקופה מינימלית בת שלושה חודשים על ידי בית המשפט ללא התייחסות לסוג העבירה בהקשר לאירוע שבגינה הנהג הורשע, והמשטרה על פי רוב עשויה לדרוש את פסילת רישיון עד תום ההליכים.
במקרה של תאונת דרכים עם פציעה קשה או קטלנית, מועבר תיק החקירה אל פרקליטות המדינה לשם הגשת כתב אישום. בנסיבות הללו, עשויה הענישה לבוא לביטוי בפסילת רישיון למשך שנים רבות או לצמיתות, בקנסות כבדים ואו פיצויים כספיים לנפגע, כמו גם מאסר על תנאי, עבודות שירות ואף מאסר בפועל. בתרחישים מסוג זה, ההסתייעות בעורך דין תאונות דרכים יכולה להביא לצמצום נזקים עבור הנאשם ואפילו לזיכויו.
מואשמים בתאונות פגע וברח? פנו ללא דיחוי לעורך דין תאונות דרכים
מואשמים בתאונות פגע וברח? מוטב שתפנו ללא דיחוי לעורך דין תאונות דרכים! מנתונים שפרסמה עמותת "אור ירוק" עולה שבין השנים 2000 ו- 2009 אירעו קרוב ל- 8,000 תאונות פגע וברח.
עוד עולה מהממצאים שמדי שנה מתרחשות בממוצע כ- 700 תאונות פגע וברח קשות וקטלניות ו- 20 אנשים נהרגים כתוצאה מהן, כשמרבית מהנפגעים בתאונות הללו הם הולכי רגל.
עורכת הדין סיוון כהן מציינת שבלשון החוק מוגדרת תאונת פגע וברח כעבירת הפקרה לאחר פגיעה, כשהעונש המרבי על עבירה זו נע בין 7 ל- 9 שנות מאסר. ניתן למצוא את התייחסות המחוקק לחומרת העבירה בסעיף 64א לפקודת התעבורה (נוסח חדש) משנת התשע"ב- 2011.
עבירת הפקרה אחרי פגיעה
סעיף 64א (א) לפקודת התעבורה עוסק בהפקרה אחרי פגיעה וקובע שנהג רכב המעורב בתאונת דרכים שבה אדם נפגע, ושהיה אמור לדעת שאדם עשוי היה להיפגע בתאונה, אך לא עצר במקום התאונה כדי לבחון את תוצאותיה ובמידת הצורך להזעיק עזרה- דינו 3 שנות מאסר.
סעיף 64א (ב) קובע שבמידה ונהג הרכב ידע בוודאות שבתאונה נפגע אדם אך המשיך בנסיעתו- דינו 7 שנות מאסר. סעיף 64א (ג) קובע שבמידה ובתאונה הנ"ל נהרג אדם או שאדם נחבל בה בצורה חמורה, שאז דינו 14 שנות מאסר. מהחוק ניתן ללמוד שגם במקרים שבהם הנהג איננו מודע לכך שפגע באדם אחר בתאונה, הדבר לא פוטר אותו מאחריות.
סיוע להפקרה לאחר פגיעה
כול נהג עלול להיקלע לתרחיש שבו הוא נתקל או פוגע בחפץ כלשהו על הכביש וממשיך בנסיעתו, מתוך הנחה שמדובר בחפץ דומם. על פי החוק, גם נהגים שלא היו נמלטים מזירת האירוע לו ידעו שפגעו באדם, עשויים למצוא את עצמם מואשמים בתאונות פגע וברח. יתירה מכך, לא רק נהגים עלולים להיות מואשמים בהפקרה לאחר פגיעה, אלא גם הנוסעים שהיו עימם ברכב בקרות התאונה.
בנסיבות הללו, יואשמו הנוסעים בסיוע להפקרה לאחר פגיעה, כשמתחם הענישה על עבירה זו נע בין עבודות שירות לשנת מאסר בפועל, כך שעצת הזהב לכול מי שמעורב באחד מהתרחישים האלו היא לפנות מוקדם ככול שניתן לעורך דין תאונות דרכים לצורך קבלת ייעוץ וייצוג משפטי הולם.