חשיבות ההסתייעות בשירותיו של עורך דין תעבורה

חשיבות ההסתייעות בשירותיו של עורך דין תעבורה

בישראל מוגדר תחום התעבורה כחלק מהתחום פלילי, ולפיכך מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה, לרבות ייצוג הנהג בפני בית המשפט. עורכת הדין סיוון כהן, המתמחה בתחום המשפט המנהלי, המשפט הפלילי ודיני התעבורה מציינת שחוקי האכיפה בשנים האחרונות ופסקי הדין בבתי המשפט הפכו למחמירים במיוחד.

על כן כדאי שלא להקל ראש בנושא, בין אם הדבר נוגע לנהיגה בשכרות, אור אדום ומהירות מופרזת ובין אם לאי ציות לתמרור או שימוש בטלפון הנייד בשעת נהיגה. בית המשפט לענייני תעבורה הנו בית משפט שלום אשר דן בתיקי תעבורה בלבד, החל מעבירות חנייה קלות ועד לעבירות חמורות המתייחסות לגרימת מוות. במקרים של ערעור, מועברים ערעורי התעבורה לדיון אל בתי המשפט המחוזיים, על פי המחוז שבו שוכן בית המשפט לתעבורה שעל פסיקתו מערערים.

 

הדרכים הנפוצות לפתיחת הליך תעבורה

חשיבות ההסתייעות בשירותיו של עורך דין תעבורה
עו"ד פלילי, טיפול מקצועי ואישי ביותר עם תוצאות מוכחות
טלפון ליצירת קשר:

עורכת הדין סיוון כהן מסבירה שבאופן כללי מסווג הליך התעבורה כהליך פלילי לכל דבר, וככזה נדרשת הוכחת אשמתו של הנאשם מעל לכל ספק סביר לצורך הרשעתו, ועל מנת למצוא את אותו הספק הסביר אך החמקמק, מומלץ, כאמור, להיוועץ בעורך דין תעבורה.

הליך תעבורה עשוי להיפתח במספר דרכים נפוצות, בהן הגשת כתב אישום באמצעות התובע המשטרתי, הזמנה לדין שנמסרת לנאשם בעת התקרית על ידי השוטר הנמצא בשטח, וכן פסילה מנהלית או בקשה להארכת הפסילה בטרם הוכרע דינו של הנאשם.

כמו כן, חשוב להדגיש שבפני כל נאשם עומדת הזכות לבקש להישפט בגין דו"ח מסוג ברירת משפט, זאת במידה והגיש את הבקשה בתוך 90 יום ממועד קבלת הדו"ח. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שנהג שקיבל ברירת קנס אך בחר להישפט ונמצא אשם, עשוי לעתים קרובות לקבל עונש כבד יותר מהעונש המקורי.

 

חקירת עדים מקצועית וחשיפת נקודות התורפה

כמו בכל הליך פלילי סטנדרטי, כשמוגש כנגד הנאשם כתב אישום תעבורתי, מומלץ והכרחי להסתייע בשירותיו של עורך דין תעבורה בתל אביב, מאחר ולא פעם קיים בידי המשטרה חומר חקירתי רב ערך הנוגע לעניינו של הנאשם, זאת בנוסף לכתב האישום שנמסר לידיו, אשר נחוץ מאוד לצורך ניהול ההגנה באופן האופטימלי.

גם בנסיבות שבהן אין התביעה דורשת מאסר בפועל, כדאי שלא לנסות ולנהל עצמאית הליכים מסוג זה, היות ולנאשם אין את הכלים לניהול הליך של חקירת עדים, ובפרט כשהעדים הם אנשי מקצוע כמו בוחני תנועה או שוטרים, ובמקרים רבים עולה הצורך בעורך דין המתמחה בניהול חקירת עדים מקצועית וחשיפת נקודות התורפה, במידה וקיימות, בעדויותיהם של עדים, על מנת להביא להקלה בעונש.

 

באילו מקרים כדאי להיעזר בעורך דין תעבורה?

כשמדובר בעבירות תנועה מסוג הזמנה לדין שיכולות להסתיים בעונשים קשים, דוגמת שלילת רישיון הנהיגה לפרק זמן ממושך, קנסות כבדים, עבודות שירות ואפילו מאסר בפועל, שאז אין התלבטות לגבי חשיבות ההסתייעות בעורך דין תעבורה

אלא שכול נהג עשוי להיתפס מעת לעת בביצוע עבירות תנועה קלות המסתכמות בקנס כספי נמוך, כמו בלימת פתע ללא סיבה, פניה ללא איתות, ציפוי שמשת הרכב או יציאה מהרכב ללא אפוד זוהר בדרך בין עירונית. 

הנתונים הסטטיסטיים מלמדים שמרבית הנהגים במצבים הללו בוחרים לשלם את הקנס ללא היוועצות בעורך דין תעבורה, שכן הענישה מסתכמת בקנס כספי בלבד, לפיכך מיותר לשכור שירותי עורך דין ולהגדיל בכך את ההוצאה הכספית.

 

דוח תעבורה מסוג קנס

באופן כללי, כשנהג מקבל לידיו דוח תעבורה מסוג קנס, עומדות בפניו שלוש אפשרויות שונות, והוא נדרש לבחור באחת מהן. האופציה הראשונה היא תשלום הקנס במזומן בתוך 90 ימים מהמועד שבו קיבל את הדוח. אופציה נוספת היא הגשת בקשה לביטול הקנס בתוך 30 יום ממועד המצאת הדוח, כשהאפשרות השלישית היא הגשת בקשה להישפט בתוך 90 ימים מקבלת הדוח. 

עם זאת, רבים מקרב הנהגים שמחליטים להישפט מוותרים אף הם על ייעוץ ואו ייצוג משפטי של עורך דין תעבורה, מתוך הנחה שהם מסוגלים לייצג את עצמם בצורה נכונה ונאותה בבית המשפט לתעבורה. עורכת הדין סיוון כהן מסבירה שכשבוחרים בתשלום הקנס הכספי, שאז בהיבט המשפטי המשמעות היא הודאה שלנו בעצם בביצוע העבירה.

 

סנקציות נוספות שאין להן אזכור בדוח התנועה

למעשה, החל מרגע תשלום הקנס חושפים הנהגים את עצמם לסנקציות נוספות שאין להן אזכור בדוח התנועה, כשהדוגמה הקלסית היא סנקציות הנובעות משיטת הניקוד. יתירה מכך, במקרה שבו נתפס נהג חדש על אחת או יותר מהמעבירות המפורטות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה, שאז עלול רישיונו להישלל, ובמצבים מסוימים יידרש לעבור את מבחן התאוריה מחדש ואו את הטסט מחדש ואו לעבור בדיקות רפואיות כתנאי לחידוש רישיון, בהתאם להחלטת משרד הרישוי. 

מעבר לכול אלו, קיימות עבירות תעבורה מסוימות שבצידן חובת פסילה מינימלית, כך שבמצבים הללו מנוע בית המשפט מהפעלת שיקול דעת שיפוטי ומחויב לגזור עונשי מינימום בהקשר לפסילת רישיון הנהיגה. פסילת הרישיון היא בגדר פגיעה לא מבוטלת באיכות החיים, ובפרט עבור אדם העוסק לפרנסתו בנהיגה, דוגמת נהג מונית, נהג אוטובוס, נהג הובלות, נהג משאית וכן הלאה,  הדוגמאות שהובאו כאן מבהירות את חשיבות קבלת ייעוץ ראשוני מעורך דין תעבורה, ולו על מנת להבין את ההשלכות המשפטיות של כל אופציה בה נבחר.

מאמר זה נכתב ע"י
תמונה של עו"ד סיוון כהן
עו"ד סיוון כהן

בוגרת הפקולטה היוקרתית למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, שם עשיתי תואר ראשון במשפטים LL.B. ותואר שני בהצטיינות.

התחלתי לעסוק בתחום המשפט הפלילי עוד כשהייתי סטודנטית במסגרת עבודתי במשרדו של עוה"ד אבי חימי; ואף עשיתי השתלמות בתחום הענישה הפלילית הבינלאומית במסגרת תוכנית לימודית באוניברסיטה האוסטרלית "מונש" (Monash Universty).

את ההתמחות שלי עשיתי במשרדי הסנגוריה הציבורית (מחוז ת"א-מרכז) ולאחר מכן חזרתי לעבוד במשרדו של עוה"ד אבי חימי עד שפתחתי את המשרד שלי.

מאמרים ומידע נוסף

במספר לא מבוטל של מקרים, בהם מבצע אדם עבירת תעבורה וכאשר מוגש כנגדו כתב אישום בגינה, יכול ואף תוגש כנגדו בקשה לפסילתו מלהחזיק ברישיון נהיגה

פסילה מנהלית הינה פסילה מלהחזיק ברישיון נהיגה, כאשר קיים חשד לביצוע עבירת תעבורה חמורה. פסילה מנהלית תהא לפני קיום הדיון בבית המשפט ומי שמוסמך להורות

המון נהגים נקלעים לדילמה כאשר הם נדרשים לעבור בדיקה לגילוי אלכוהול על-ידי שוטר. רובם ישאלו האם כדאי לי לסרב לבדיקה? אם כן, התשובה לשאלה זו

תחום דיני התעבורה מסווג בישראל כחלק מהמשפט הפלילי, ולפיכך, בין אם העניין נוגע לנהיגה במהירות מופרזת, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או מעבר ברמזור אדום, ובין

נהיגה בזמן פסילה הפכה תופעה שכיחה. לא אחת, שומעים אנו בחדשות על תאונות דרכים בהן מעורבים נהגים אשר נהגו בזמן פסילה או ללא רישיון נהיגה.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול מסוכנת ומנוגדת לחוק. שתייה לשוכרה מהווה גורם ל- 20%-40% מכלל תאונות הדרכים והסיכוי של נהג שתוי להיות מעורב בתאונת דרכים קשה

הזינו את הטלפון לשיחה בוואטסאפ