חשיבות ההסתייעות בעורך דין תאונות דרכים לאחר מעורבות בתאונה עם נפגעים

מעורבים בתאונת דרכים עם נפגעים? עורכת הדין סיוון כהן מסבירה שעל פי תקנות התעבורה, הנהג מעורב בתאונה מחויב להעמיד את רכבו במקום האירוע מבלי להזיזו עד להגעת המשטרה, למעט מקרים שבהם עולה הצורך בפינוי פצועים.

במהלך ההמתנה, מחויב הנהג המעורב בתאונה להזעיק את כוחות ההצלה אל המקום ולהעניק ככל יכולתו סיוע ראשוני לפצועים, עד להגעתם. עזיבת זירת האירוע, תוך כדי הפקרת פצוע, היא עבירה פלילית (סעיף 64 א לפקודת התעבורה) שדינה עד 7 שנות מאסר. מעבר לכך, בכל מקרה של חשד שתאונת הדרכים שמעורבים בה נפגעים נגרמה כתוצאה מעבירת תעבורה, מומלץ לפנות ללא דיחוי לעורך דין תאונות דרכים לצורך קבלת ייעוץ מקצועי וייצוג הולם.

 

בחינת עברו של הנהג בהיבט התעבורתי תוך כדי בירור מידת אחריותו

כשמדובר בתאונת דרכים עם נפגעים, מוטב לנהג המעורב למהר ולהסתייע בשירותיו של עורך דין תאונות דרכים עוד בטרם קבלת זימון לשימוע כדי להיחקר על ידי קצין משטרה. במסגרת החקירה והשימוע בוחנים את עברו של הנהג בהיבט התעבורתי תוך כדי בירור נסיבות התאונה ומידת אחריות של כול אחד מהמעורבים בה.

לדוגמה, האם התאונה שבגינה נפגע אדם קרתה בעקבות אי ציות לתמרורים, נהיגה במהירות מופרזת, התעסקות בטלפון הנייד, חוסר זהירות, חוסר תשומת לב, נהיגה תחת השפעת סמים ואו אלכוהול וכן הלאה. בתום החקירה מתגבשת במשטרה ההחלטה האם לפסול את רישיונו של הנהג פסילה מנהלית למשך תקופה בת 60 יום.

 

גורמים המשפיעים על חומרת הענישה

בהמשך, עשוי הנהג לקבל זימון למשפט בגין התנהגות הגורמת נזק ואו נהיגה בקלות דעת ואו נהיגה רשלנית, ובמידה ויימצא אשם, עלול עונשו להסתכם בשלילת רישיון הנהיגה שלו, קנסות כבדים, עבודות שירות ולעתים אף מאסר בפועל, ובפרט אם תאונת הדרכים אירעה תוך כדי עבירה על חוקי התנועה וכתוצאה ממנה נהרגו אנשים או נפגעו באורח אנוש. בנסיבות הללו, אין עוררין בנוגע לחשיבות ההסתייעות בעורך דין תאונות דרכים.

כלל, חומרת הענישה תלויה במספר גורמים כמו נסיבות התאונה, חומרת הפגיעה והנזק לאדם ולרכוש, התנהגות הנהג הפוגע לאחר התאונה ועברו התעבורתי. מטבע הדברים, בתאונות המתרחשות במזג אוויר קשה, על רקע תשתיות שאינן תקינות או בעקבות תקלות טכניות פתאומיות, ההשלכות הפליליות תהיינה בדרגות חומרה פחותות מאלו הנגרמות בגין עבירות תעבורה.

בחינת עברו של הנהג בהיבט התעבורתי תוך כדי בירור מידת אחריותו

מאמר זה נכתב ע"י
תמונה של עו"ד סיוון כהן
עו"ד סיוון כהן

בוגרת הפקולטה היוקרתית למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, שם עשיתי תואר ראשון במשפטים LL.B. ותואר שני בהצטיינות.

התחלתי לעסוק בתחום המשפט הפלילי עוד כשהייתי סטודנטית במסגרת עבודתי במשרדו של עוה"ד אבי חימי; ואף עשיתי השתלמות בתחום הענישה הפלילית הבינלאומית במסגרת תוכנית לימודית באוניברסיטה האוסטרלית "מונש" (Monash Universty).

את ההתמחות שלי עשיתי במשרדי הסנגוריה הציבורית (מחוז ת"א-מרכז) ולאחר מכן חזרתי לעבוד במשרדו של עוה"ד אבי חימי עד שפתחתי את המשרד שלי.

מאמרים ומידע נוסף

במספר לא מבוטל של מקרים, בהם מבצע אדם עבירת תעבורה וכאשר מוגש כנגדו כתב אישום בגינה, יכול ואף תוגש כנגדו בקשה לפסילתו מלהחזיק ברישיון נהיגה

פסילה מנהלית הינה פסילה מלהחזיק ברישיון נהיגה, כאשר קיים חשד לביצוע עבירת תעבורה חמורה. פסילה מנהלית תהא לפני קיום הדיון בבית המשפט ומי שמוסמך להורות

המון נהגים נקלעים לדילמה כאשר הם נדרשים לעבור בדיקה לגילוי אלכוהול על-ידי שוטר. רובם ישאלו האם כדאי לי לסרב לבדיקה? אם כן, התשובה לשאלה זו

תחום דיני התעבורה מסווג בישראל כחלק מהמשפט הפלילי, ולפיכך, בין אם העניין נוגע לנהיגה במהירות מופרזת, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או מעבר ברמזור אדום, ובין

נהיגה בזמן פסילה הפכה תופעה שכיחה. לא אחת, שומעים אנו בחדשות על תאונות דרכים בהן מעורבים נהגים אשר נהגו בזמן פסילה או ללא רישיון נהיגה.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול מסוכנת ומנוגדת לחוק. שתייה לשוכרה מהווה גורם ל- 20%-40% מכלל תאונות הדרכים והסיכוי של נהג שתוי להיות מעורב בתאונת דרכים קשה